folder_openروان شناسی
commentبدون دیدگاه

5 راه برای داشتن روابط سازنده

 

چگونه با دیگران ارتباط سازنده و خوبی برقرار کنیم؟

این سوالی است که ممکن است در ذهن شما نیز پیش امده باشد و برای یافتن پاسخ آن به دنبال کلاس های آموزشی و اساتید حوزه روان شناسی بگردید تا بتوانید ارتباطی سازنده را با دیگران برقرار کنید. در ابتدا باید گفت: لازمه داشتن یک ارتباط سازنده این است که ما شناختی درست از خودمان و دیگران داشته باشیم زیرا شناخت، باعث می شود که افکار و رفتاری بهتر را از خودمان بروز دهیم.

برای داشتن یک ارتباط موثر باید خود را به مهارت های زیر مجهز کنیم:

 

1- داشتن اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس یکی از مقدمات ارتباط سازنده است. بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اعتناد به نفس با دیگران ارتباط برقرار نمی کنند.

 

2- واضح و روشن صحبت کنید

در حین ارتباط، واضح و روشن صحبت کنید. و از عبارت های مناسب استفاده کنید. اگر گفته هایتان مشکل باشد، ممکن است دیگران منظورتان را اشتباه برداشت کنند؛ به خصوص درباره انتظارات و طرز فکر. گفته های افراد را با بیان متفاوتی دوباره بازگو کنید، این کار نه تنها به آنها اطمینان می دهد که حرفهایشان را فهمیده اید، بلکه نشانه اهمیت دادن بیشتر به مطالبی است که گفته اند.

 

3- درباره موضوعات خوشحال کننده صحبت کنید

احساس خوشبختی مانند یک دارو عمل می کند. اگر افراد در اوقاتی که با شما می گذرانند احساسات خوبی را تجربه کنند، می توانند نسبت به آن معتاد شوند. به جرأت می توان گفت که همه افراد به دنبال احساسات خوب هستند. در نتیجه هنگامی که شما با رفتار و گفتار خودتان بر روی اطرافیان تاثیر مثبت می گذارید و باعث می شوید که آنها تجربیات بهتری نسبت به خود و احساساتشان داشته باشند، به طور حتم آنها شما را مجددا جستجو خواهند کرد و تمایل دارند که با شما مجددا ارتباط برقرار کنند..

در حقیقت افراد می خواهند زمان بیشتری را با شما بگذرانند تا از شادی و هیجان بیشتری برخوردار شوند. هنگامی که شما بر روی مسائلی تمرکز می کنید که باعث خوشحالی اطرافیانتان می شود می تواند این احساس را در آنها شکل دهد که بودن در کنار شما احساس خارق العاده ای به آنها می دهد در نتیجه اطرافیان شما تمایل بیشتری برای سپری کردن زمان با شما از خود نشان می دهند و این یکی از ۵ روش ارتباط موثر با افراد است که باید مد نظر قرار دهید.

 

4- اضطراب خود را کاهش دهید.

استرس و اضطراب یک عامل منفی در برقراری ارتباط است. سعی کنید روش های مقابله با اضطراب را بیاموزید و در عمل به کار گیرید تا بتوانید با دیگران راحت ارتباط برقرار کنید.

 

5- ارتباط غیرکلامی را مهم بشمارید.

به جز ارتباط کلامی که همان صحبت با دیگران است، نوعی ارتباط غیرکلامی هم وجود دارد که با استفاده از لحن، ایما و اشاره، حرکات چشم ها، حالات صورت و غیره میسر می شود.
ارتباط غیرکلامی درک و برقراری ارتباط با دیگران را تسهیل می کند و به عبارتی بسیاری بر این باورند که ارتباط غیرکلامی آنچه را در درون شماست به راحتی به دیگری منتقل می کند.
نباید فراموش کرد که ارتباط غیرکلامی در فرهنگ های مختلف، متفاوت است.

و در نهایت خواندن کتاب های مختلف در حوزه ارتباط می تواند به شما در ارتقا فرآیند ارتباطیتان کمک کند.

Tags: , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست